Történelem

A Folkeboot történelme 1939-ben kezdődött amikor a Skandináv Versenyjacht Szövetség Helsinkiben ülésezett. Ekkor született a döntés, hogy pályázatot hirdetnek egy olyan hajótípus terveinek elkészítésére, mely biztonságos, versenyzésre és túrázásra egyaránt alkalmas, ráadásul házilag viszonylag egyszerűen és olcsón megépíthető.

1941 tavaszáig 58 pályamű érkezett, azonban a dán, svéd és finn bírálóbizottság tetszését egyik terv sem nyerte el egyöntetűen, ezért felkérték Tord Sundent, hogy a pályaművek jó tulajdonságait ötvözve alkossa meg a Nordic Folkeboot rajzait. A legjobb négy pályamű ötvözése nyomán az első prototípus 1942-tavaszán került vízre a svédországi Göteborgban

Eleinte nem fogadták el az emberek, mert megjelenése, (alacsony oldalmagassága, és kajütje) nem felelt meg a kor ízlésének, azonban később remek vitorlázó tulajdonságai igen kedvelt típussá tették. Jó bizonyíték erre, hogy a mai napig több mint 4000 példány vitorlázik világszerte a tavakon és tengereken.

Tord Sundent a Folkeboot mintájára egy sima oldalú, de az eredeti hajóhoz igen hasonló műanyag hajót is tervezett 1967-ben, ebből lett a ma is sikeres IF-boot (International Folkeboot) osztály.

Magát a Nordic Folkeboot-ot 1977-től kezdték üvegszálas kivitelben is gyártani. Ennek oldala követi az eredeti klinker palánkozás formáját.

Mivel első sorban az északi vizekre tervezték ezért felépítése igen erős, tengerálló, biztonságos. Az északi országokban ma is jelentős flottákat regisztrálnak: Svédországban (1300 hajó), Dániában (1125 hajó), Németországban (900 hajó), Finnországban (400 hajó), Nagy Britanniában (100 hajó). Általában az északi országokban ma is igen kedvelt "kultuszhajó". Meglehetősen sok kivitel készült belőle az évek során.

  • Túraváltozat (magasított, és nyújtott kajüttel)
  • Kílen támaszkodó, és boltíves árboc alátámasztással, 
  • Különböző belső elrendezéssel, 
  • Nagy-Britanniában a klassszikus klinker helyett karvel palánkozással.
  • Különböző faanyagok felhasználásával (mahagóni, tölgy, vörösfenyő)
  • Fával borított illetve vásznazott fedélzettel
  • Fa mellett üvegszálas hajótesttel
  • Az IF-boot esetében gyárilag beépített külmotoros, illetve egyenes kihajtású belmotoros verzió is létezik.

Vitorlajele a klasszikus Nordic Folkeboot-nak "F", míg a karvel palánkozású verziónak "FB". Az IF-boot vitorlajele F alatta M betű.

A folkeboot jó vitorlázó képességét, és erős felépítését számos hosszú távú versenyen is bizonyította:

  • Ann Gash (Ausztrália), egyedül vitorlázta körbe a földet "Ilimo" nevű hajójával 1975 - 1977 között.
  • 1962 - 1963 között Adrian Hayter vitorlázott Új-Zéland-ból Angliába "Valkyr" nevű hajójával  a Panama csatornán keresztül. 
  • 1960-ban az első egykezes transzatlanti versenyen Herbert Hasler a második helyezést érte el átalakított "Jester" nevű hajójával.
  • Mike Richie a Jester-rel több egyekezes transzatlanti versenyen is elindult, míg végül egy havariában a hajó odaveszett, de Richie túlélte a balesetet. Jóval később a Jester másolatával újra megtette a távot.
  • Rozelle Raines volt az első Angol vitorlázónő, aki Angilából Oroszországba hajózott "Martha McGilda" nevű folkeboot-jával 1960-ban.
Mivel elnevezése, egyben egy kifejezés is ("néphajó"), ezért szinte minden országban lefordították és a megfelelő nyelven hivatkoznak rá:
  • Folkeboot (Németország)
  • Folkboat (Anglia, USA)
  • Volksboot (Hollandia ill. Németország)
  • Folkbåt (Svédország)
  • Folkkari (Finnország)
  • Folkebaad (Dánia)
Hazánkban jellemzően (mint a a legtöbb hajós kifejezés esetében) a Német verzió honosodott meg, ezért kapta a weboldal is ezt a nevet.

A folkeboot a hagyományokhoz híven ma is megvásárolható alkatrészenként, és összeépíthető otthon a garázsban.

A Balatorna lassan, de kitartóan szivárog be a típus. Egyre több hajós ember tetszését nyeri el klasszikus és arányos formája, illetve 2-3 személy számára ideális mérete.

Elterjedéséért Bujtor István is sokat tett, hiszen folkéja a Tamangó, több filmjében is szerepelt. Ugyanakkor talán kevesen tudják, hogy Fa Nándor és Gál József is azon gondolkozott, hogy egy Folkeboot-al vág neki a földkörüli útnak. A következő idézet a Szent Jupát 700 napja című könyvből származik: "Először is, ki kellett választanunk, melyik hajótípus felel meg a földkörüli vitorlázás követelményeinek, és persze, a mi szerény pénzügyi lehetőségeinknek is. Szóba került például a a Balaton 21-es, aztán a nekem nagyon tetsző, igazi tengerálló hajótípus, a folkbot."

Comments