Gandalf (F)

Ágostházy Imre 2000-ben hozta be a Gandalf-ot Svédországból.

Azóta rendszeres résztevője a balatoni vitorlásversenyeknek.

1947-ben építették Dániában.

Vitorlaszáma: 1465

Anyagai

hajórgerinc: tölgy

palánkozat: vörösfenyő, mahagóni

kajüt: tölgy, mahagóni, borovi fenyő

fedélzet: teak

A Gandalf története:

A hajó Dániában épült 1947-ben. 465-ös vitorlaszámon regisztrálták, ami azt is jelenti, hogy ez a 465. nordic folkeboot. Sógorommal, Schramkó Péterrel, 2000-ben vettem Svédországban Torsten Svarden nevű úriembertől. Ő talán a 3. tulajdonosa volt, de ez nem biztos. Ekkoriban Lilla My néven futott ami az eredeti pádlin még ma is látható.

2000. szeptemberében érkezett a Balatonra, Almádiban tettük először vízre. És itt kerszteltük el Gandalf -nak. Vitorla számunk 1465, mert meg akartuk őrizni az eredeti számot, de 465-ös már volt, így került elé az 1-es. (Akkor még kék színe volt a hajónak.)

2001-től rendszeresen versenyzünk a hajóval. A legemlékezetesebb eredménye talán a 2001-es Balaton Maraton 2. helyezés, ahol a Frőhlich András kormányozta Karakán nevű IF folkeboot mögött néhány másodperccel futott be, öt és fél Kenese-Keszthely táv folyamatos vitorlázás után (Gandalf-ot Schramkó Péter vezette, én sajnos nem tudtam elmenni a versenyre.)

A hajó tölgy vázszerkezettel, vörösfenyő palánkozattal, részben tölgy, mahagóni és borovi fenyő illetve vásznazott fedélzettel érkezett a Balatonra.

Az árboca fedélzetre állított, tehát nem megy le a gerincig.

2005-ben egy versenyen komolyabban megsérült ennek okán műhelybe került és nagyobb felújításon ment keresztül. Fő bordákat, palánkokat cseréltünk a szakmunkát Szabady Tibor végezte el. A legfelső palánk helyére mahagónira került. A hajótest a felújítás után fehér festést kapott. (Ez illik is hozzá, hiszen a névadó Gandalf a Gyűrűk urából szintén fehér.)

2008-ban egy gombafertőzés miatt részben lebontottuk a fedélzetet, ekkor kicseréltük a kajüttetőt és a vásznazott borítás helyett teak fa borítást kapott.

Az elmúlt 10 évben sok tapasztalattal gazdagodtunk. Nagyon nagy élmény egy ilyen balatoni léptékű fa hajón vitorlázni. Sajnos a balatoni szelek általában gyengébbek, mint az északi vizeken, ezért gyakran mi visszük a pályakulcsot a versenyeken. De, ha nekünk fúj a szél, az varázslatos!

A fa mégis csak fa, szoktam mondani. Ezt mindenki elismeri, de a tavaszi karbantartáskor a műanyag hajósok joggal csóválják a fejüket, látva a vízre tétel előtti munkálatok időigényességét. Erre nincs más racionális válasz, csak ez: olyan mint a szerelem, nem kell megmagyarázni.

A forstag 3/4-es bekötésű, ami alapvetően meghatározza a fock méretét. Egy vantni merevíti az árbocot oldalanként (igaz, ez 8-as drótkötél). Az árbocnak nem szálingja van, hanem "előre nyilazott" jump-ja, ami az árboc oldalirányú merevítését adja. Az achterral az a nagyvitorla formája elég jól állítható. Gondolkoztam, az esetleges módosításon, de úgy döntöttem, hogy nem változtatok. Az eredeti vitorlázatot annyiban módosítottuk, hogy készült egy "génua" ami a szabvány fock-nál kb 3 m2-rel nagyobb és egy spinnaker, amit topra húzunk és kb 55 m2 (az eredeti 25-tel szemben). A nagy spít 14-15 csomóig használom, volt már, hogy közben beerősödött és 20 csomós pöfföt kaptunk, aggódtam egy kicsit, de megúsztuk. A kis spinnakert 25 csomóig még használjuk.

Három évvel ezelőtt a Pünkösdi Regattán 30 csomós szélben rohantunk és halzolni kellett, sikerült, de az adrenalin jelzett. A nagy spinnakerrel kicsit idegesítettem a yardstick III-as ellenfeleimet, óvtak is miatta. Idén tavasszal felmérettem az összes vitorlámat Csernussy Gáborral, azóta béke van. A yardstick számom nem változott, maradt a 117. (2001-ben a német yardstick szerint 115 volt.)

2010-ben a legnagyobb sikerünket a Csillagtúrán értük el. Ys III-ban elsők lettünk, de az induló 54 hajóból abszolútban is a 11. helyen értünk be. Persze az éjszakai 6-os 7-es szél nekünk dolgozott. Nagy élmény volt!

A Tecon Nagydíjon 3.-ak, A Beszédes József Emlékversenyen elsők lettünk osztályban.

A Szüreti Regattán az első futamban 3.-ak. Sajnos visszafele nem indította el a versenyt a zsűri, pedig, megint nekünk fújt a 6-8-as szél. Badacsonyból Fűzfőre 7 óra alatt vitorláztunk a viharvitorláinkkal, mondhatom nagy élmény volt! Mennyivel jobb lett volna mindez versenyben!

Az idei utolsó versenyen, a Köd Kupán Ys III-ban 2.-ak lettünk.

Kikötője a korábbi Nitrokémia, ma BS Fűzfő vitorláskikotő, Balatonfűzfőn.