Póstás (F)
A Póstás-t (eredeti neve Postás) 1967-ben építették Balatonfüreden, az eredeti svéd, illetve dán tervek alapján, klinker palánkozással. Hagyományos kajütös verzió, aminek árboca a hajógerincen nyugszik. Tulajdonosa: Szutor Ferenc
Anyaga:
Hajógerinc: Tölgy
Palánkozás: mahagóni, vörösfenyő
Fedélzet: vörösfenyő
Motor:
Beépített dízelüzemű 1 hengeres Vetus Faryman 18W (7Le),
egyenes kihajtással, összecsukódó hajócsavarral.
A Póstás további élete a blogjában.
A Póstás története:
A Póstás egyike annak a körülbelül 20 folkebootnak, amit egy Németországba szakadt Magyar úriember ötlete alapján építettek Balatonfüreden a 60as évek végén. A briliáns üzleti modell az volt, hogy az eredeti Nordic Folkeboot-tervek alapján épített hajókat Nyugat-Európában értékesítik, mellőzve a típus engedélyeztetését, illetve a jogdíjak megfizetését. A probléma akkor kezdődött, amikor a jogok tulajdonosa a dán illetve a svéd hajózási társaság tudomást nem szerzett az akcióról. A Magyar államot perrel fenyegették, így a gyártást le kellett állítani. Információim szerint három példány maradt a Balatonon. A Tamangó, mely Bujtor István tulajdonába került, és több filmjében is szerepelt, a Zeralda mely azért különleges, mert túra építésű és a Póstás.
A Póstást a Postás üdülő részéről Kesserü Ferenc rendelte meg, miután a korábbi hajót, egy schaerenkreuzer 30 -ast a Partizánt (ex. Rabonbán) felújítását már nem finanszírozták. Az 1967-es vízre bocsátásától a 90es évek végéig szállította az üdülő vendégeit, majd innen Nagy Ferenchez került meglehetősen leromlott állapotban. Ferenc 1991-ben a hajót Szabadi Tibor gondjaira bízta, aki teljesen felújította.
A munkálatok alatt az összes vízvonal alatti palánkot kicserélték, a vízvonal feletti palánkokat javították, a legfelsőt pedig mahagónira cserélték. A hajógerinc jó állapotban volt nem szorult javításra, viszont a bordák nagy részét új gőzölt bordákra cserélték, illetve néhány főbb szerkezeti elem (így a hajógerincet és fartükröt összekötő könyök, illetve a tőkesúly felfüggesztése) is megújult.
A fedélzet az eredeti vásznazás helyett vörösfenyő burkolatot kapott és ekkor került bele a beépített dízelmotor is.
Nagy Ferenctől Bárány Lászlóhoz került a hajó 2007-ben. Mivel szerkezetileg továbbra is kifogástalan állapotban volt, László a vitorlázó tulajdonságait javította a Póstásnak. Több árbocveretet lecserélt, profil forstagot és fock rollert szerelt rá. A merev kéttollú hajócsavart összecsukódóra cserélte. A folymatos karbantartást pedig továbbra is Szabadi Tiborral végeztette el. Hozzám Lászlótól került a vitorlás 2010 őszén. A hajótest, és az árboc most is remek állapotban van. Bár néhány borda törött, Szabadi Tibor szakértői véleménye szerint cseréjükre egyelőre nincsen szükség. Az a szándékom, hogy amennyire lehet "klasszikus" hajóként szépüljön tovább, minél kevesebb modern felszereléssel de annál több eredeti antik darabbal.
A Póstás a 2011-es szezontól a Marina Fűzfő vitorláskikötőben található meg.